Jak napisać brief?

Wprowadzając na rynek nowy produkt lub pragnąc stworzyć skuteczną promocję dla konkretnej usługi, szukamy sposobu jak zareklamować go najlepiej. Sposobów jest wiele, wszystkie jednak zaczynają się od najlepszego możliwego rozpoznania potrzeb, celów rynku i konsumentów oraz właściwości i zalet samego produktu. Z tym związany jest brief. Czym jest ten tajemniczo brzmiący dokument i dlaczego powinien nauczyć się pisać go każdy, komu zależy na dobrej i skutecznej promocji?

Co to jest brief?

Na początek dowiedzmy się w ogóle co to jest brief. Używając najprostszych słów, brief to rodzaj dokumentu, najczęściej formularza, w którym wytwórca lub sprzedawca umieszcza wszystkie informacje na temat samego produktu lub usługi, ale również na temat oczekiwań względem niego u odbiorców. Muszą się w nim znaleźć dane na temat tego, czego oni potrzebują, jakie są ich obawy i zamiłowania. Znacząco ułatwia to działanie przy tworzeniu konkretnych scenariuszy promocyjnych.

Brief może być stworzony w pełni samodzielnie przez klienta lub stanowić zamkniętą ankietę, wysyłaną do wypełnienia przez agencję promocyjną.

Różne oblicza briefa

Najczęściej brief tworzony jest na potrzeby agencji reklamowych i ma wówczas za zadanie stworzyć dla niej podstawę do działania. Taki brief nazywa się briefem klienckim lub agencyjnym. Oprócz niego istnieją jeszcze inne rodzaje tego kwestionariusza. Brief mediowy wysyła się do agencji mediowej, która ma zbudować scenariusz działań w mediach, który dotrze do odpowiednich grup odbiorców, trafiając do nich dobrym i wartościowym przekazem.

Wewnątrz agencji często stosuje się jeszcze narzędzie wewnętrzne, nazywane briefem kreatywnym, który ma za zadanie pomóc w przygotowaniu linii działania dla danej kampanii reklamowej.

O briefie możemy również mówić w przypadku przygotowywania strony internetowej. Tworzy się go wówczas dla osoby, która ma ją zbudować. Pomaga w komunikacji i sprawia, że zleceniobiorca wie, czego dokładnie oczekuje na stronie klient.

Brief – podstawa do działania

Bez względu na rodzaj, brief przynosi wiele pozytywnych konsekwencji. Usprawnia komunikacje, sprawia, że przekaz staje się zdecydowanie bardziej czytelny dla wszystkich stron. Może stanowić swoistą checklistę zadań do wykonania podczas stworzenia przekazów promocyjnych. Powoduje, że końcowy charakter reklamy jest dopasowany do odbiorcy docelowego. A to już połowa sukcesu dobrego marketingu, aby można było utrwalić wizerunek marki u odbiorców, zaintrygować ich i przekonać do zakupu.

 

You may also like...